Timo Väänänen (s. 1970) on monipuolinen kanneltaja, joka soittaa soittaa sekä perinteistä että uutta musiikkia vanhoilla ja uusilla kanteleilla. Suomalaisten kanteleiden lisäksi hän on kiinnostunut myös muiden kansojen kanteleista ja soittaa myös esim. länsisiperialaista lyyrakanteletta ja Novgorodin lyyrakanteletta, jonka malli on noin 900 vuotta vanha. Hän soittaa myös sähkökanteletta.
Timo on konsertoinut parissakymmenessä maassa Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa. Timolla on useita julkaisuja – 4 soololevyä, 22 muuta levyä, 3 kirjaa, 4 pitkää radiofeaturea, 1 radiosarja, 2 lyhyelokuvasarjaa. Julkaisuja on saatavilla Maanitteen verkkokaupassa. Timo on myös mukana monitaiteellisessa Pohjoinen vesi -hankkeessa. Timon yhtyeet | EnsemblesSuunta – Anna-Kaisa Liedes, Kristiina Ilmonen & Timo Väänänen
Duo Mitrej – Timo Väänänen & Päivi Järvinen Ontrei – Timo Väänänen, Rauno Nieminen & Sauli Heikkilä |
Timo Väänänen (born 1970 in Mikkeli, Finland) plays the Finnish national instrument kantele, from the smaller traditional models to the modernized 39-string electrical version, which he has designed in collaboration with the instrument maker. He is well known for playing both traditional and new music and for his explorations on sound effects and live looping systems on the kantele. He is interested in similar instruments elsewhere, too, and plays e.g. West Siberian lyre and Novgorodian lyre. Improvisation is main focus point in the artistic expression. He has written about museum instruments and improvisation in Alive through Imagination article.
Timo has toured extensively in over twenty countries in Europe, USA and Asia. He was a featured soloist in the Disney film ‘The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe’ in 2005. He performed the kantele concerto by Gillian Stevens with Mikkeli symphony orchestra in 2009. The concerto has been published on a album in 2015. He is a part time lecturer at the Sibelius Academy Folk Music Department in Helsinki. Timo developed a multidisciplinary method for his artistic doctoral work at the Sibelius Academy Folk Department and used elements of music, dance, theatre, improvisation, composition, photography, and mask work in the process. He completed his artistic doctoral work in 2008. |